středa 8. března 2017

MDŽ

- mnozí mladí už ani pořádně nevědí, co uvedená zkratka znamená a jak to bývalo před lety:-)

Jako děti jsme ve škole vyráběly přáníčka, většinou ve tvaru srdíčka. Zkusím se mamky zeptat, zda nemá nějaká schovaná. Pamatuji se na jedno zajímavě skládané, zkusím ho později vyrobit. 

Bráška chodil na výtvarný kroužek a jednou přinesl velmi zajímavé přání.  Z prázdné tuby od kondenzovaného mléka vystřihl obdélník, plech vyrovnal a z rubové strany vyryl květinový ornament. Na přední stranu přáníčka k MDŽ pak plíšek zlatavou stranou nahoru přilepil. Vypadalo to moc hezky:-)

Na základní škole jsme vyráběli i drobné dárky, budu postupně přidávat ty, na které si vzpomenu.

Později jsem dostávala od dcery a syna přáníčka a drobné dárky ze školky či základní školy. Musím se podívat, kde vlastně jsou schovaná:-) Později to bývaly barevné fotografie.

MDŽ se hodně slavil v zaměstnání, ženy dostávaly květiny a různé dárky - třeba froté ručníky, ubrusy, peněženky, kapesníky, skleničky, vázy, džbánky, ozdobné talíře, bonboniéry.....
Ženám, které už byly v důchodu chodili přát z národního výboru ze sociální komise - co tenkrát dávali za dárky, to si už nepamatuji. Jako poděkování za přání všude dostali gratulanti skleničku něčeho ostřejšího.....

S manželem jsme ženám v rodině kupovali různé dárky a květinu v květináči - přesněji jsme sháněli. Manželova sestřenice prodávala v květinách a tak nám potřebný počet květin někdy schovala, ráda jsem kupovala azalky nebo bramboříky. Jeden brambořík se mi podařilo uchovat a měla jsem ho několik let. 

V té době býval nejvíce prodávanou řezanou květinou karafiát a někdo je proto nemá rád. Dnes jsou vyšlechtěné nové barevné varianty a tak karafiát patří k mým oblíbeným květinám. Někdy si koupím snítku drobnokvětých do vázičky jen tak pro radost:-) A když je čerstvý, vydrží mi doma i měsíc:-)
.
Hledala jsem ve svém archivu fotografii karafiátů, myslela jsem, že mám třeba i ten venkovní, ale asi jsem je vymazala. Dcera mi však poslala svoji fotografii, příspěvek nebude bez obrázku:-). 



Jaké máte vy vzpomínky na 8. březen? 

Žádné komentáře:

Okomentovat